AOV voor ZZP'ers, een zegen of....?
Thread poster: Robert Rietvelt
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 20:50
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
Mar 3, 2020

Een bruto premie tussen de 120 en 220 euro per maand, die een maximale maandelijkse uitkering van 1650 euro oplevert. Dat is in het kort het voorstel van de sociale partners voor de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp'ers.

Vandaag presenteren de werkgevers- en werknemersorganisaties het voorstel aan minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken, D66). De inhoud van het voorstel van de Stichting van de Arbeid (SvdA) zong al enige tijd rond.

De Stichting maakt
... See more
Een bruto premie tussen de 120 en 220 euro per maand, die een maximale maandelijkse uitkering van 1650 euro oplevert. Dat is in het kort het voorstel van de sociale partners voor de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp'ers.

Vandaag presenteren de werkgevers- en werknemersorganisaties het voorstel aan minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken, D66). De inhoud van het voorstel van de Stichting van de Arbeid (SvdA) zong al enige tijd rond.

De Stichting maakte deze uitwerking van de afspraken in het Pensioenakkoord op verzoek van het kabinet. De kans is dan ook groot dat de regering het voorstel overneemt.

Fiscaal aftrekbaar
Zelfstandigen moeten straks standaard verzekerd zijn voor langdurig inkomensverlies, bijvoorbeeld na ziekte of een ongeval. Zij betalen daar een premie voor die afhankelijk is van hun inkomen.

Die premie valt tussen de 120 en 220 euro bruto per maand en is fiscaal aftrekbaar. Netto gaan de zzp'ers tussen de 85 en 150 euro per maand betalen, is de verwachting van de SvdA.

Eigen risico
Het maximum inkomen dat wordt gedekt is 30.000 euro op jaarbasis. Word je arbeidsongeschikt, dan krijg je hiervan maximaal 70 procent uitbetaald. Dat komt neer op 1650 euro bruto per maand.

Als zzp'er kun je kiezen voor een eigen risico van een jaar (standaard), een halfjaar (dan betaal je een hogere premie) of twee jaar (dan betaal je juist minder). Je kunt er ook voor kiezen je (aanvullend) te verzekeren bij een private verzekeraar.

Het UWV moet de uitbetaling van de verzekering gaan regelen, vindt de Stichting. De Belastingdienst zou de premie moeten innen. Omdat er een wetswijziging voor nodig is, verwacht de SvdA dat het nog wel 'enkele jaren' duurt voordat de standaardverzekering start. (Bron RTL Nieuws)


Hoe staan jullie hierin?



[Edited at 2020-03-03 14:23 GMT]
Collapse


 
Frits Ens
Frits Ens
Netherlands
Local time: 20:50
Member (2006)
English to Dutch
+ ...
AOV gewoon zelf regelen Mar 3, 2020

Zelf regelen lijkt me verstandiger. Zo is maatwerk mogelijk en blijft er geen onnodig geld aan de diverse strijkstokken hangen.
Heb zelf al jaren een AOV lopen die overigens pas na 6 maanden uitkeert. Premie is aftrekbaar en zo zijn de kosten te overzien. Zelf een spaarpotje aanleggen om die 6 maanden te overbruggen.
Of zijn ZZP-ers zelf daar niet mans genoeg voor?


 
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 20:50
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Mans genoeg of niet.... Mar 3, 2020

Frits Ens wrote:

Zelf regelen lijkt me verstandiger. Zo is maatwerk mogelijk en blijft er geen onnodig geld aan de diverse strijkstokken hangen.
Heb zelf al jaren een AOV lopen die overigens pas na 6 maanden uitkeert. Premie is aftrekbaar en zo zijn de kosten te overzien. Zelf een spaarpotje aanleggen om die 6 maanden te overbruggen.
Of zijn ZZP-ers zelf daar niet mans genoeg voor?


.... het is verplicht! (d.w.z., dat wil Den Haag).

[Edited at 2020-03-03 14:42 GMT]


 
Marjolein Snippe
Marjolein Snippe  Identity Verified
Netherlands
Local time: 20:50
Member (2012)
English to Dutch
+ ...
kwestie van solidariteit Mar 3, 2020

Op zich vind ik he tgeen verkeerd plan. Naarmate er steeds meer mensen buiten het solidariteitsstelsel vallen omdat ze als zelfstandige geen arbeidsongeschiktheidsverzekering kunnen of willen afsluiten, wordt het voor de groep die overblijft steeds slechter te betalen.
Dat mijn bijdrage daardoor hoger wordt dan ik zou willen, omdat ik er (zoals de meeste mensen) vanuit ga dat ik geen AOV nodig zal hebben, neem ik dan maar voor lief omdat dit wel het type samenleving is waar ik graag in wil
... See more
Op zich vind ik he tgeen verkeerd plan. Naarmate er steeds meer mensen buiten het solidariteitsstelsel vallen omdat ze als zelfstandige geen arbeidsongeschiktheidsverzekering kunnen of willen afsluiten, wordt het voor de groep die overblijft steeds slechter te betalen.
Dat mijn bijdrage daardoor hoger wordt dan ik zou willen, omdat ik er (zoals de meeste mensen) vanuit ga dat ik geen AOV nodig zal hebben, neem ik dan maar voor lief omdat dit wel het type samenleving is waar ik graag in wil leven (niet keihard ieder voor zich, maar enige mate van solidariteit). Ook wetende dat mijn situatie weliswaar het gevolg is van aanpakken en verstandige keuzen maken, maar ook van hoogopgeleide ouders die mij een vliegende start gaven en van een zekere dosis ander geluk.
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


AOV voor ZZP'ers, een zegen of....?






Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »
Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »